Advices on Motion

0

Gode råd om Motion

Skulderøvelser

Råd om udførelse af styrkeøvelser for skulder.

Hent hele artiklen


Fandt du dette interessant? NoSí Loading...

Vis til andre

Send til en ven

Øvelser for hoftens adduktor eller indvendige lårmuskel

Øvelser for hoftens adduktor eller indvendige lårmuskel

Råd om udførelse af øvelser, du selv kan udføre for hoftens adduktormuskel eller den indvendige lårmuskel.

Flere videoer

Flere videoer
Motion

Generelle råd om motion

Hent hele artiklen

  1. 1. 1. Planlægning

    Lav en handlingsplan sammen med din læge, der medtager rehabiliterings- og fysioterapiøvelser. Han/hun vil hjælpe dig med at opdage din krops potentiale og begrænsninger. Bed din hjælper om at vise dig, hvordan du laver øvelserne korrekt, og hvilke du vil drage mest fordel af.

  2. 2. 2. Konsekvens

    At holde sig selv i form, når man har skleroseMS, er lige som et langdistanceløb. Det er vigtigt at være konsekvent: Det er altid bedre at lave blot nogle få øvelser, så længe de udføres konsekvent.

  3. 3. 3. Mådeholdenhed

    Forsigtig og konstant fysisk aktivitet er vigtig for at minimere de komplikationer, der somme tider er forbundet med symptomerne på skleroseMS, såvel som for opretholdelse og forbedring af de funktioner, der er påvirket af sygdommen. Mådeholdenhed inkluderer at lytte til din krop: Lyt til, hvad din krop fortæller dig, og hvil dig, når du føler dig træt.

  4. 4. 4. Passende omgivelser

    Lav øvelsen et sted der er køligt, behageligt og stille

  5. 5. 5. Generelle råd

    - Bær løstsiddende tøj og sko, der ikke begrænser dine bevægelser.

    - Sørg for, at temperaturen i rummet er behagelig. Om vinteren må der ikke være skruet for højt op for varmen i det værelse, hvor du udfører dine øvelser. Om sommeren skal du bruge en ventilator eller aircondition eller have et vindue åbent. Hvis varmen bliver et problem, kan du tage et koldt bad (10-15º C) i 10 minutter (begynd med varmt vand og gør det langsomt koldere) inden øvelserne.

    - Hvis en side af kroppen er svagere end den anden, kan du drage fordel af denne styrke ved at bruge den stærkere side til at bevæge den svagere side. Din læge eller fysioterapeut kan hjælpe dig.

    - Træk vejret rytmisk og slap af i ansigtsmusklerne under hver bevægelse. Mange har en tendens til at lave ansigter eller holde vejret, når de laver nye bevægelser.

    - Undgå overanstrengelse. Indregn hvileperioder og drik koldt vand for at undgå, at du overophedes og dehydreres.

    - Find det bedste tidspunkt på dagen til dine øvelser. Nogle foretrækker at lave deres øvelser om morgenen, mens andre mener, at det er bedre at opdele dem i to sessioner: En om morgenen og en om eftermiddagen.

    - Vær opmærksom på dine begrænsninger og hvor langt du kan gå. Planlæg regelmæssige hvileperioder, så din krop bliver vant til et "aktivitetsmønster".

Spasticitet

  1. 1. Anbefalinger omkring spasticitet

    • Når du laver specifikke øvelser mod muskelstivhed (spasticitet), forbedrer du muskelbalancen for ikke blot de spastiske muskler, men også for de muskler, der holdes tilbage af dem, og du forbedrer således dine musklers dynamiske arbejde og koordination.
    • Det er vigtigt at huske, at inden du udfører strækøvelsene, skal du forberede musklen ved at forlænge strækket og nedbryde modstanden lidt efter lidt (gear-effekten).
    • Undgå stillinger, der forårsager eller forværrer din spasticitet.
    • Gå langsomt frem. Bevægelserne skal laves langsomt, så musklerne har tid til at strække og afslappes. Pludselige bevægelser kan øge spasticiteten og bevæge en spastisk muskel ind i en ny stilling og kan også forværre spasticitet. Hvis det sker, skal musklerne hvile et par minutter.
    • Tving ikke nogen del af kroppen. Opnå fremgang med øvelserne med så lidt smerte som muligt. Du skal være bekendt med forskellen mellem smerte og følelsen af selve strækket. Hvis du føler smerte, må du ikke fortsætte og du skal rådføre dig med din fysioterapeut, inden du gentager øvelsen.
    • Under øvelserne skal du forsøge at holde hovedet lige.
    • Hvis du tager et antispastisk medikament skal du lave øvelserne ca. en time efter du har taget den.

Nedsat Mobilitet

  1. 1. Øvelser for tab af mobilitet

    • Angående øvelserne, der mindsker tab af mobilitet, er det vigtigt at udføre dem langsomt og foran et spejl. Disse øvelser er baseret på at strække og at styrke, såvel som at rette på din kropsstilling.
    • Nogle patienter udfører øvelser, der fokuserer på vejrtrækningsteknikker som f.eks. yoga, Tai Chi og Pilates, der hjælper med mobiliteten. Gåture og aerobic kan også være en hjælp.
    • For at arbejde med vanskeligere situationer som f.eks. at gå op ad trapper, kan du veksle mellem de muskler, du træner, som f.eks. sædemusklerne, så længe du har passende støtte.

Recommended bibliography

1. Apuntes de Neurología 2005. Universidad de Ciencias de la Salud de Ponferrada.

2. Adler, S. Facilitación Neuromuscular Propiaceptiva en la Práctica, 2002. Second Edition . Publisher: Editorial Panamericana.

3. Bob Anderson. Estirandóse, 2002. Third Edition. Publisher: RBA Libros, S. A.

4. Calero M. Actuación del Fisioterapeuta en Esclerosis Múltiple. First Edition 2002. Publisher: Formación Álcala.

5. Lucera, María.”Propiocepción. Ejercicios con Balón”,1997. Publisher: Bellaterra.

6. Downie P. A. Cash. Neurología para fisioterapeutas, 1989. Fourth Edition. Publisher:  Editorial Panamericana.

7. Pellicer AM. Tratamiento fisioterápico en neurología. Primera Parte. 2007. Publisher: Colección Práctico Profesional.

8. Paeth, B. Experiencias en el Concepto Bobath. Fundamentos, Tratamientos y Casos, 2006. Publisher: Editorial Panamericana.

9. Pellicer. AM. Tratamiento fisioterápico en neurología. Segunda Parte. 2007. Publisher: Colección Práctico Profesional.

10. Sermef. Evaluación Clínica y tratamiento de la espasticidad, 2009. Publisher:  Editorial Panamericana.

11. Stokes, M. Fisioterapia en la rehabilitacion neurológica, 2006. Publisher: Elsevier, 2º Edición.

12. Ayán Pérez, CL. (2006): Esclerosis Múltiple y Ejercicio Físico. Wanceulen Editorial Deportiva.

13. De Souza Teixeira F, 2009. Entrenamiento en poblaciones especiales: esclerosis múltiple y entrenamiento físico. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Nº 128, enero. Available at: http://www.efdeportes.com/efd128/esclerosis-multiple-y-entrenamiento-fisico.htm

14. Ejercicios prácticos de estiramiento para las personas con esclerosis múltiple. National Multiple Sclerosis Society. Available at: http://www.nationalmssociety.org/index.aspx

15. Ejercicios para las personas con esclerosis múltiple. Federación española para la lucha contra la esclerosis múltiple (FELEM). Available at: http://www.esclerosismultiple.com/

16. Fernández Fernández O, Fernández Sánchez VE, 2003. Esclerosis Múltiple: Concepto. Etiopatogenia. Fisiopatología. Manifestaciones Clínicas. Diagnóstico. Historia natural. Pronóstico. Servicio de Neurología. Hospital Regional Universitario Carlos Haya. Málaga.

17. Neiger H, 1998. Estiramientos analíticos manuales. Publisher:  Editorial Panamericana, Buenos Aires.

18. White L, Dressendorfer R (Sports Medicine, 2004): Exercise and Multiple Sclerosis. Department of Applied Physiology and Kinesiology, Center for Exercise Science, Applied Human Physiology Laboratory, University of Florida, Gainesville, Florida, USA.